سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا رنگین کمان به شکل منحنی و نیم دایره است؟

چرا رنگین کمان به شکل منحنی و نیم دایره است؟ رنگین کمان, رنگهای رنگین کمان, رنگین کمان چیست

رنگین کمان برای به وجود آمدن، به هم نشینی باران و آفتاب احتیاج دارد


حقیقتا باید خدمتتان عرض کنیم که رنگین کمان نیم دایره نیست و یک دایره ی کامل است و چیزی که باعث می شود تا ما رنگین کمان را نیم دایره ببینیم، خط افق است. خطی که مانند یک قطر افقی، دایره ی رنگین کمان را به دو نصف قابل رویت و غیر قابل رویت تبدیل می نماید.
دلیل پیدایش رنگین کمان چیست؟

شاید بهتر است برای درک راحت و بهتر این سوال که چرا رنگین کمان نیم دایره است، ابتدا با هم بخوانیم که اصلا رنگین کمان چگونه به وجود می آید و چه چیزی موجبات پیدایش این پدیده ی طبیعی زیبا را فراهم می کند. سپس با استناد به همین موضوع می توانیم پاسخ دهیم که چرا رنگین کمان نیم دایره است؟

رنگین کمان در روزهایی سر و کله اش پیدا می شود که ابتدا هوا بارانی باشد و سپس بلافاصله، آفتابی شود. چون هنوز قطرات باران در هوا معلق هستند، ذرات نوری را که بر اثر بالا آمدن خورشید و آفتابی شدن هوا، با این قطرات برخورد می کنند را تجزیه می کنند و یک شکست نوری بسیار بزرگ رخ می دهد.

این شکست نوری باعث می شود که بر اثر تجزیه ی نور سفید آفتاب، شما بتوانید، طیف وسیعی از رنگ های تشکیل دهنده ی آن را ببینید. پس ما متوجه شدیم که رنگین کمان برای اینکه بتواند به وجود بیاید، به هم نشینی باران و آفتاب احتیاج دارد. تعداد رنگ هایی که شما می توانید بر اثر پدیده ی شسکت نور در رنگین کمان مشاهده کنید، هفت رنگ است.

چرا رنگین کمان به شکل منحنی و نیم دایره است؟